Чому закриття каналів Медведчука — це не наступ на свободу слова

Чому закриття каналів Медведчука — це не наступ на свободу слова

Ярослав Зубченко
Автор
Ярослав Зубченко
UA.NEWS
Поділитись:

Коротка підбірка того, що відбувалося на «112», NewsOne та ZIK. Колонка Ярослава Зубченко на «Детектор Медіа».

Увечері 2 лютого РНБО ввела санкції проти Тараса Козака та його (офіційно) телеканалів. «112», NewsOne та ZIK заборонено виробляти телепродукт наступні п’ять років. Поки що невідомо, чим закінчиться ця історія: чи не відступить влада, чи не скасують рішення в судах, чи не зареєструють нові канали на нових підставних людей тощо. Точно відомо одне: співробітники Медведчука будуть кричати про наступ на свободу слова. І це буде брехнею.

На каналах Медведчука не було свободи слова

Для початку потрібно розуміти, що на телеканал Медведчука ніколи не було свободи слова як такої. Місцеві ведучі працювали на інтереси «Опозиційної платформи — За життя», що дослівно визнавали в ефірі. »Я працюю над тим, щоб максимальні електоральні успіхи здобула «Опозиційна платформа — За життя», — В’ячеслав Піховшек. Це означає, що вони ніколи не були вільними.

Народні депутати «ОПЗЖ» могли закрити рота »журналістам», коли ті намагалися їх перебити. Хоча більшість часу модератори й так мовчали, поки члени «ОПЗЖ» виголошували свої монологи. Бувало, що під час «інтерв’ю» Вадима Рабіновича »журналісти» нічого не говорили по 15 хвилин. А в розмовах із Медведчуком інтерв’юери обходили будь-які навіть найменш гострі запитання.

Крім роботи в кадрі, відсутність свободи слова поширювалася на редакційну політику. Наприклад, ZIK більше чотирьох днів мовчав про протести в Білорусі. Наприкінці січня тільки на каналах Медведчука не згадували розслідування Олексія Навального про палац Путіна.

Також на NewsOne, «112» та ZIK не було жодної свободи слова для опонентів «ОПЗЖ». Їм давали слово менше, ніж наближеним політикам. Їх системно перебивали, коли вони критикували проросійську позицію. За критику Медведчука тут виганяли гостей з ефіру, а потім вирізали ці шматки програми з запису. Коли гості обурювалися на несправедливість у студії, ведучі просили їх «не скиглити». А ще за тиждень до виборів ці медіа одночасно прибрали з ефірів свого до цього чи не найпопулярнішого гостя — Андрія Пальчевського.

Канали Медведчука були найбільш залежними від свого власника інформаційними медіа в Україні. І »свободу слова» їм варто було здобувати, у першу чергу, від нього. На деяких місцевих ефірах наближених до «ОПЗЖ» спікерів було більше, ніж усіх інших гостей разом узятих. У власній програмі Вадима Рабіновича хор наспівував фразу »За життя». Канал «112» провів ціле реаліті-шоу з піару партії.

Не дарма працівники ZIK масово звільнилися, коли канал перейшов під контроль Медведчука. Адже його ЗМІ не займалися журналістикою.

Канали Медведчука підтримували російську агресію

Натомість діяльність NewsOne, «112» та ZIK була спрямована на інформаційну підтримку російської агресії проти України. І це не перебільшення.

Канали кума Путіна щосили виправдовували анексію Криму. Юрій Дудкін на ZIK заявляв, що російська армія захистила півострів від української армії та вбивств як на Майдані. Олег Волошин на ZIK розповідав, що, анексувавши Крим, Росія зупинила «будущую большую войну», яка могла б виникнути, якби на території України розмістили інфраструктуру НАТО. Крім того, Волошин фактично стверджував, що російська вакцина «перевешивает обиду» за анексію.

У війні на Донбасі проросійські канали прямо звинувачували Україну. Ренат Кузьмін на ZIK стверджував, що це група українських змовників спочатку захопила владу через Майдан, а потім «для удержания собственной власти развязали войну на Донбассе». Ведучий NewsOne Руслан Коцаба розповідав, що «повсталий Донбас спробували упокорити з допомогою танків […] Саме київські змовники та, назвем так, зрадники 14 квітня 2014 року незаконно проголосили якесь там АТО».

Російських бойовиків при цьому героїзували та намагалися надати їм суб’єктності. Олена Лукаш на NewsOne називала терористичні утворення «не сдавшийся Донбасс». І стверджувала, що Росія допомагає Донбасу так само, як нам допомагають США чи ЄС. Ренат Кузьмін на 112 міркував: «Если создание “ЛДНР” было отчаянной попыткой этих территорий защитится от государственных преступников, захвативших власть в Киеве […] Тогда эти люди действовали в состоянии необходимой обороны. Они защищались». Олександр Качний на NewsOne хвалив окуповані території, мовляв, там живуть «в той Украине, в которой еще был язык, в которой еще была та же вера, в который был мир, в которой никто не навязывал ничего. У них нету переименований улиц, у них не сбиты еще памятники, у них нет декомунизации».

Відповідно, Україні канали Медведчука приписували одностороннє продовження війни. Ірина Паламар на ZIK стверджувала, що Росія уже закінчила б війну, але Україна її продовжує. Ренат Кузьмін на ZIK казав, що припиняти війну нам забороняють американці. Віктор Медведчук на «112» стверджував, що це Україна зірвала Мінські перемовини, бо не пішла на вимоги Росії щодо власних виборів. Ведучі ZIK обурювалися, що українська влада малює з Росії монстра.

Глобально телеканали Медведчука намагалися переконати українців, що їм потрібно відмовитися від власне українських цінностей та повернутися в лоно Росії. На NewsOne заявляли, що якщо Україну будують лише для української нації, державу доведеться скоротити до п’яти областей. Гості «112» пишалися, що вони частина «русского міра». А Олександр Семченко на «112» розповідав: «Украинцы являются, по сути, русскими. Я не понимаю, чем русский отличается от украинца […] Нам внушают, что мы некий отдельный народ».

Будь-що власне українське канали дискредитували. Діана Панченко на ZIK розповідала, що частину клієнтів закладів та її маму «напрягает», коли з ними розмовляють українською мовою. Український погляд на історію медіа Медведчука прирівнювали до нацизму. Українську церкву називали »берлінською стіною» для українців. Та, власне, теж пояснювали нацизмом. Революцію гідності, якщо вірити ZIK, здійснювали внутрішні терористи.

У певні моменти взагалі виникали сумніви, для якої країни ці канали ведуть мовлення. Із приводу американських бомбардувальників над територією України на NewsOne цитували лише думку «ОПЗЖ» та Росії. Із приводу «полонених Медведчука» часом лише бойовиків. Також в інформаційних простір почали повертати Миколу Азарова — в нього брали інтерв’ю майже щотижня. Новорічну ніч на «112» вів російський дует «Кролики». Раніше вони виконували на каналі пісні: «Разделили остров свой вдоль и поперек. Видно, Революция не пошла им впрок». Це вже не кажучи про існування на каналах Медведчука лише російської вакцини.

І треба розуміти, що, хоч канали Медведчука намагаються ховатися за тезою: «Це думка гостей, а не позиція каналу», насправді гостьова політика — це і є позиція каналу. Нічого не заважає NewsOne, «112» та ZIK перестати кликати в ефір людей, що брешуть про «громадянську війну». Але натомість саме їх ці ЗМІ кличуть найчастіше.

***

За останні п’ять років «Детектор медіа» написав сотні матеріалів, у яких фігурують ЗМІ Медведчука: моніторинги токшоумоніторинги інформаційних каналівогляди пропагандиспеціальні підбірки. Ви можете навмання відкрити будь-який текст і переконатися, що йдеться не про журналістику та свободу слова. Йдеться про три майданчики, на які припадала половина всієї російської дезінформації в Україні.

Матеріал опубліковано мовою оригіналу. Джерело: Детектор Медіа.

Поділитись:

Додати коментар

Такий e-mail вже зареєстровано. Скористуйтеся формою входу або введіть інший.

Ви вказали некоректні логін або пароль

Sorry that something went wrong, repeat again!