Санкції проти телеканалів Медведчука можуть обміняти на полонених або на поступки в переговорах по Донбасу

Санкції проти телеканалів Медведчука можуть обміняти на полонених або на поступки в переговорах по Донбасу

UA.NEWS
Автор
UA.NEWS
UA.NEWS
Поділитись:

Санкції РНБО щодо телеканалів з орбіти Віктора Медведчука, не пов’язані з політичним протистоянням «Слуги народу» і ОПЗЖ. Мовлення каналів можуть відновити, а санкції скасувати в обмін на заручників ОРДЛО або на зрушення в переговорах по Донбасу. Про це в ексклюзивному коментарі інтернет-виданню UA.News розповів політтехнолог, керівник Центру політичної розвідки Олег Постернак.

Експерт нагадав, що точкою відліку рішення РНБО є Постанова Верховної Ради № 2589-VIII від 4 жовтня 2018 року «Про схвалення пропозицій щодо застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)». Документ вміщує пункт з проханням до РНБО розглянути питання про введення санкцій щодо групи юридичних осіб, серед яких також перебували телеканали з орбіти Віктора Медведчука.

Аналітик нагадав, що група депутатів ОПЗЖ спробувала оскаржити Постанову в Конституційному суді України. Однак 2 липня 2020 року КСУ відмовився починати провадження і закрив справу через помилки в процедурі подачі й оформлення конституційного подання. Відтоді, зазначив політтехнолог, вже не існувало юридичних перешкод для запровадження санкцій проти Тараса Козака і його юридичних осіб.

Олег Постернак також перерахував низку ключових чинників, що призвели до такого рішення РНБО.

Олег Постернак
політтехнолог
«По-перше, це наявність істотних претензій до контенту 112, ZIK і NewsOne, які у своїй діяльності могли бути пов’язані з цілями російської пропаганди. По-друге, Нацрада з питань ТБ і радіомовлення кілька разів формально висловлювала суттєві зауваження до діяльності цих телеканалів. По-третє, я думаю, що не президенту Зеленському і не нам визначати, чи були порушені канони журналістських стандартів у роботі трьох каналів. Але очевидним є те, що в останні роки вони подавали незбалансовані думки і тим самим сприяли просуванню цілей Росії на території України. І по-четверте, це рішення – результат тривалої копіткої підготовки Офісу президента. Певну і вирішальну роль у цьому відіграв заступник голови Офісу президента Кирило Тимошенко, як ефективний медіаменеджер у команді чинного президента»

Водночас, експерт не пов’язує рішення РНБО з політичним протистоянням партій ОПЗЖ і «Слуга народу». В якості доказу, аналітик нагадав, що фракції Медведчука і Зеленського синхронно підтримали призначення Сергія Шкарлета на посаду міністра освіти, а після місцевих виборів створили коаліції у низці міських та обласних рад.

«Говорити про протистояння цих партій смішно, оскільки воно існує виключно у вигляді картинки деяких телеканалів або інтернет-видань. Насправді ж, це типовий для української політики процес – змагання за виборця, за перевагу своєї політичної лінії. Я не бачу в цьому нічого недемократичного чи зухвалого. Версія про те, що протистояння між ОПЗЖ і «Слугою народу» спалахнуло через наближення дострокових виборів до ВР також некоректна. Дострокові парламентські вибори виключені. Я гадаю, що в Офісі президента є кілька страхувальних варіантів на випадок виходу депутатів групи Коломойського з монобільшості. Це союз «Слуги народу» з фракцією «Голос», або з партією «Батьківщина», або з групою «Довіра»»
— Олег Постернак,
політтехнолог

Політтехнолог вважає, що рішення РНБО не є наслідком телефонної розмови глави МЗС Дмитра Кулеби з держсекретарем США Ентоні Блінкеном. Аналітик переконаний, що Держдепартаменту США не дуже цікаві інформаційні канали на території України, які, до того ж, не є рейтинговими лідерами. Експерт не вірить у цю версію, оскільки «навряд чи США вирішили поперейматися припиненням якійсь там проросійській інформаційній хвилі в Україні» і назвав те, що відбувається «звичайним  збігом».

Олег Постернак зазначив, що Офіс президента добре підготувався до судових баталій, але при цьому не виключив скасування санкцій у судовому порядку та відновлення мовлення каналів. Аналітик також не виключає, що санкції проти Козака та його юридичних осіб можуть обміняти на заручників РФ і ОРДЛО, або на «якісь зрушення у Мінському врегулюванні». Він назвав це «теоретичними домислами», але водночас переконаний, що Росія навряд чи оцінить демонстрацію подібних аргументів України з позиції сили.

«З іншого боку, це внутрішньоукраїнська справа і безумовно, поки що вона викликає деякі питання. Шкода команду професійних українських журналістів, які працюють на 112, NewsOne і ZIK. Це безліч талановитих журналістів, хороших цікавих, грамотних, ерудованих ведучих. Мені здається, що в цій історії, найбільш важливим є питання захисту працівників ЗМІ. Страхувати журналістів від втрати роботи міг би Закон «Про медіа». Але останній проект закону, який обговорювався Верховною Радою та Міністерством культури, був жорстко розкритикований і відхилений. Тому маємо те, що маємо – неврегульовану медійну сферу, старе медійне законодавство, що не відповідає європейському досвіду, а також використання українських медіа в інформаційно-психологічних операціях проти української державності»
— Олег Постернак,
політтехнолог

Експерт назвав парадоксальною реакцію на санкції прихильників екс-президента Петра Порошенка, які у Facebook схвалювали і вихваляли рішення РНБО та президента Зеленського. Крім того, переконаний аналітик, ця справа обумовлена не лише суто медійним контекстом.

«Питання з санкціями проти телеканалів Медведчука, пов’язане, перш за все, з олігархічним контекстом. Адже глядачі 112, ZIK і NewsOne зараз перейдуть на інші інформаційні телеканали, вплив на політику яких також мають певні фінансово-промислові кола. Тож процеси, що відбуваються, за багатьма параметрами схожі на банальний переділ медійного ринку України»
— Олег Постернак,
політтехнолог

Нагадаємо, 2 лютого президент Володимир Зеленський ввів у дію рішення РНБО, яким на 5 років запроваджуються санкції щодо народного депутата фракції «Опозиційна платформа – За Життя» Тараса Козака, а також 8 юридичних компаній, яким належать телеканали 112, ZIK та NewsOne. Ввечері у вівторок їх відразу ж почали відключати від ефіру.

Мовлення цих телеканалів припинено в цифровому мультиплексі і кабельних мережах у ніч на 3 лютого. Однак вони продовжують мовлення на платформі YouTube.

В Офісі президента вважають, що ці телеканали використовуються в якості інструментів російської пропаганди в Україні. Водночас, голова Верховної Ради Дмитро Разумков утримався під час голосування Ради нацбезпеки.

Міністр культури та інформаційної політики Олександр Ткаченко підтримав рішення РНБО. Мінкульт звернеться до YouTube з проханням закрити сторінки 112, ZIK і NewsOne.

Колишній президент Петро Порошенко підтримав санкції. Він нагадав, що у жовтні 2018-го саме його команда ініціювала й ухвалила постанову ВР про обмежувальні заходи щодо проросійських телеканалів. Однак тоді постанову не вдалося реалізувати.

CША підтримали запроваджені санкції проти телеканалів 112 Україна, NewsOne та ZIK. У Європейському союзі зазначили, що боротьба України із дезінформацією та захист національних інтересів хоч є і законною, але не повинна відбуватися за рахунок свободи ЗМІ.

Видання «Українська правда» з посиланням на джерела в РНБО та СБУ повідомило, що телеканали 112, ZIK і NewsOne фінансує компанія «Торговый дом «Донские угли»», яка діє на тимчасово окупованих територіях Луганської області.

Тим часом медіахолдинг Тараса Козака звинуватив главу держави у політичній розправі. Фракція ОПЗЖ ініціює імпічмент президенту Володимиру Зеленському.

Автор: UA.NEWS
Фото: Слово і Діло
Поділитись:

Додати коментар

Такий e-mail вже зареєстровано. Скористуйтеся формою входу або введіть інший.

Ви вказали некоректні логін або пароль

Sorry that something went wrong, repeat again!